Ποιος είμαι ...

Η φωτογραφία μου
Με αγάπη για την γνώση που δεν προέρχεται μόνο μέσα από τα σχολικά βιβλία και πάθος για μια εκπαίδευση που θα μπορεί να δημιουργεί ερωτήματα στους μαθητές μας ...

Εντυπώσεις μαθητών από το Θερινό Σχολείο Φυσικής στο Πάνορμο Ρεθύμνου

(Όπως δημοσιεύτηκε στον Τοπικό Τύπο της πόλης του Ρεθύμνου καθώς 
και στον δικτυακό τόπο της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών www.eef.gr )


Πώς είναι άραγε η μουσική του κόσμου; Γιατί τα άτομα είναι σταθερά και ασυμπίεστα; Γιατί ο κόσμος μας δεν είναι ομοιόμορφος; Υπάρχει λύση στο ενεργειακό μας πρόβλημα; Και… πώς μέσω απλών πειραματικών διατάξεων μπορούμε να οδηγηθούμε σε σπουδαία συμπεράσματα;
     Με την απάντηση των ερωτημάτων αυτών και άλλων πολλών ασχοληθήκαμε στο β’ θερινό σχολείο φυσικών επιστημών που έλαβε και πάλι χώρα στο Πάνορμο Ρεθύμνου από τις 29 Αυγούστου έως τις 2 Σεπτεμβρίου 2012 με θέμα «Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΣΤΗΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ».
     Την Τετάρτη, ημέρα της άφιξής μας, ο κ. Στέφανος Τραχανάς μας παρουσίασε τα τρία μεγαλύτερα «μυστήρια» του σύμπαντος, που αφορούν τη σταθερότητα του ατόμου, το τεράστιο μέγεθος των πυρηνικών ενεργειών, το σπάσιμο της κοσμικής ομοιομορφίας και την ανάδυση δομών στο σύμπαν, καθώς και τη λύση τους: την Αρχή της Αβεβαιότητας σε συνδυασμό με τον Πληθωρισμό. Μέσα από την ενδιαφέρουσα συζήτηση που είχαμε μαζί του, καταλήξαμε στο οξύμωρο αλλά αξιοπρόσεχτο συμπέρασμα ότι δεν είμαστε τίποτα άλλο, παρά το αποτέλεσμα διακυμάνσεων του τίποτα!!!
     Την Πέμπτη, ο κ. Γιάννης Μακρής μας «ξενάγησε» εικονικά στο ΤΕΙ Κρήτης και μας παρουσίασε το πείραμα Hiper χάρη στο οποίο – μέσω της σύντηξης – μπορεί να δοθεί λύση στο ενεργειακό μας πρόβλημα και στην κλιματική αλλαγή, αφού τη θέση των καυσίμων που χρησιμοποιούμε σήμερα, θα πάρει το υδρογόνο, που δεν αφήνει ρύπους και συναντάται στη φύση σε αφθονία.
     Το απόγευμα της ίδιας μέρας ο κ. Αστρινός Τσουτσουδάκης με βοηθό την κόρη του, Δήμητρα, μας έδειξε απλές προσομοιώσεις των σεισμικών φαινομένων, τις συνέπειες που αυτά μπορεί να έχουν, αλλά και τρόπους με τους οποίους μπορούμε να τις αποφύγουμε.
     Η βραδιά κύλησε ευχάριστα, καθώς απολαύσαμε τον περίπατο στο γραφικό χωριό Γαράζο, από το οποίο κατάγεται η συντονίστριά μας, κ. Πολύμνια Λαδιανού, και στη συνέχεια μας παρατέθηκε δείπνο σε ένα ξεχωριστό χώρο του χωριού.
     Η Παρασκευή ήταν εξολοκλήρου αφιερωμένη στα πειράματα. Με τη βοήθεια του κ. Μιλτιάδη Τσίγκρη προσδιορίσαμε το μήκος κύματος ακτίνας laser μέσω του πειράματος της διπλής σχισμής (πείραμα Young) και μετρήσαμε την επιτάχυνση της βαρύτητας από τη γραφική παράσταση του τετραγώνου της περιόδου Τ σε συνάρτηση με το μήκος l του νήματος ενός απλού εκκρεμούς.
     Ο κ. Γιάννης Συσκάκης μας ανέλυσε τη λειτουργία των ηλεκτρικών κινητήρων, η οποία στηρίζεται στη δύναμη Laplace, και μας έδωσε τη δυνατότητα να επιβεβαιώσουμε οι ίδιοι τα λεγόμενα του Γάλλου φυσικού, αρχικά χρησιμοποιώντας ένα πεταλοειδή μαγνήτη κι ένα ρευματοφόρο αγωγό και κατόπιν κατασκευάζοντας έναν απλό κινητήρα με τη χρήση ενός αγωγού, μιας στρογγυλής μπαταρίας και ενός μαγνήτη.
     Για τη μέτρηση της ταχύτητας του φωτός στο κενό, εκτελέσαμε με τις υποδείξεις του κ. Κων/νου Χαλκιαδάκη, ένα πολύ ‘‘γλυκό’’ πείραμα, καθώς για την επίτευξή του χρειαστήκαμε ένα φούρνο μικροκυμάτων, ένα χάρακα και… μια πλάκα σοκολάτας! Ακολούθως προσδιορίσαμε την πυκνότητα ενός στερεού σώματος με δυναμόμετρο και υπολογίσαμε την ταχύτητα του φωτός στο νερό με τη βοήθεια του φαινομένου της διάθλασης.
     Χάρη στον κ. Γιώργο Αναστασιάδη, παρατηρήσαμε σε φασματοσκόπιο το γραμμικό φάσμα συχνοτήτων φωτός που εκπέμπουν διάφορα στοιχεία όταν διεγερθούν και μετρήσαμε την ταχύτητα αστέρα σε σχέση με τη Γη μέσω του φαινομένου Doppler! 
     Ο κ. Βασίλης Γαργανουράκης μας παρουσίασε πείραμα στατικού ηλεκτρισμού με χρήση της μηχανής Wimshurst και μας βοήθησε να εκτιμήσουμε την ωμική αντίσταση νήματος άνθρακα, το οποίο πυρακτωνόταν και φωτοβολούσε, για περίπου 10 sec μέχρι να οξειδωθεί πλήρως από το οξυγόνο της ατμόσφαιρας.
     Το Σάββατο συγκινηθήκαμε από την παρουσίαση του κ. Αρτέμη Αθανασάκη ,η οποία, έχοντας ως αφετηρία το περιβάλλον και την οικολογία, μας περιπλάνησε σε μονοπάτια της ποίησης και της πεζογραφίας σε στίχους και αποσπάσματα που άγγιξαν την ψυχή μας.
     Το τέλος όλου του προγράμματος σηματοδότησε η παρουσίαση του κ. Μανώλη Καρτσωνάκη με θέμα: η ιστορική διαδρομή της Μηχανικής και της Τεχνολογίας από την Αρχαιότητα έως την Αναγέννηση.
     Το β’ θερινό σχολείο σύγχρονης φυσικής στο Πάνορμο, εμπλούτισε τις γνώσεις μας και καλλιέργησε το νου μας. Για το λόγο αυτό, ευχαριστούμε για άλλη μια φορά την Ένωση Ελλήνων Φυσικών και όλους τους καθηγητές που συνέβαλαν στην άψογη διοργάνωση και λειτουργία του θερινού σχολείου.
     Μας έπεισαν ότι μπορούμε να συνεχίσουμε το έργο άλλων ανθρώπων ή και να χαράξουμε νέους δρόμους στην επιστήμη, κάνοντας τον κόσμο μας ακόμη καλύτερο. Αρκεί να το θελήσουμε… Άλλωστε το έχει δηλώσει και ο ποιητής… 
« Από σένα η άνοιξη εξαρτάται. Τάχυνε την αστραπή. »
Οι μαθητές του 1ου ΓΕΛ Ρεθύμνου,
Γιώργος και Χαρίκλεια Καρινιωτάκη

Δεν υπάρχουν σχόλια: